Noord- Thailand en Laos - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja - WaarBenJij.nu Noord- Thailand en Laos - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Natasja - WaarBenJij.nu

Noord- Thailand en Laos

Blijf op de hoogte en volg Natasja

27 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal!

Het is al een tijd geleden dat ik wat geschreven heb. Dit is omdat ik er eigenlijk vrij weinig tijd voor het gehad. Vandaag schrijf ik vanuit een internet cafe in Vientiane. De hoofdstad van Laos.

Chiang Mai, maandag 13 okt.
Op deze dag hebben we de olifanten bezocht. Na een goed gesprek met een Tourist information center hebben we gekozen voor:
ChiangMai Mahout Trainings Center. Hier worden de olifanten heel erg ghoed behandeld en leven ze gewoon zelf in de jungle. De Koning en Koiningin van Thailand sponsoren dit training center. Het geld gaat naar de olifanten en niet naar een rijde baron of een buitenlander.

Nadat we iedereen hadden opgehaald, in totaal 9 mensen gingen we opweg naar de jungel.
Na een uurtje zichzaggend over de bergen kwamen we aan bij een zandweg waar een auto/ wagen/ grote tuktuk voor ons klaar stond. Hier moesten we mee verder de berg op, het mini busje redde dit niet. De weg was een zandpad met heel veel gaten en af en toe wat beton.
Laten we zeggen dat dit een intressant ritje was. Na een uur kwamen we bij de plaats van bestemming. En wat een prachtig uitzicht was dat! Super gaaf! Toen we naar het training center ( 3 hutjes/ houten huisjes) toe liepen kwamen er al 2 Mahout trainers met 2 olifanten uit de jungle gelopen.

Na wat uitleg en verandering van kleding mochten we op de olifanten zitten. Zonder een zitje of iets. Want daar gaat het vaak mis. De olifanten hebben een bult(bot) op hun rug, als je daar op gaat zitten is het te zwaar voor de olifant. Er voor in de nek of er achter zitten kan geen kwaad. Ik zat samen met Chantal op een oliafant, deze was nogal koppig en had honger.
De heen weg de jungle in wou ze alleen maar eten. En als de olifanten eten kun je al je pas geleerde comando’s wel gaan reopen, maar dan reageren ze niet. Het ritje was echt super gaaf! Op een gegeven moment liep de olifant van het pasgetrouwde stel uit Amerika zo recht de jungle in om wat lekkere blaadjes te pakken. De olifant van mij en Chantal en die van Desiree besloten ook maar even een tussen stop te maken en lekker banboe te eten.

Na het ritje hebben wij gegeten en is het gezin van 4 mensen op weg gegaan met de olifanten. Toen ze terug waren hebben we de olifanten gewassen en warden we zelf natuurlijk ook heel erg nat.
Daarna was het tijd om zelf te zwemmen in de waterval en na onze eigen kleding weer aan te hebben gedaan gingen we weer terug naar Chiang Mai en het hostel.
Op dinsdag zijn we naar de Doi Suthep gegaan, deze temple was opzich wel erg mooi. Ook de locatie was super, wel was het jammer dat het mistig was en je kon de stad dus niet zo goed zien.
Woensdag zijn we met een lokale bus naar Chiang Rai gegaan. Dit was weer een leuk ritje 4 uur), de deur bleef gewoon open de hele tijd. Voor de voetbal fans hadden ze stickers boven de deur en wie hing daar tussen???!! Arjan Robben! Haha
Donderdag 16 oktober hebben we een all incl. tour gemaakt.
We hebben de White Tempel, Black temple, de grens naar Birma en de 5 stammen bezocht.
De 5 stammen was net een menselijke dierentuin, de kon er souverniers kopen en foto’s van de mensen maken. Wel apart hoor, de long necks “ leven” daar ook, meestal halen de vrouwen de ringen van hun nek als ze getrouwd zijn (meestal rond hun 25ste) maar elke vrouw had ze hier nog om. Waarschijnlijk voor de touristen en om geld te krijgen. Als tip zou ik mee geven om hier niet naar toe te gaan. Want Chantal, Desiree en ik liepen er niet met een lekker gevoel rond.
Ik ben toch gegaan ondanks bij eerdere gedachten om het absoluut niet te doen. Maar ik wou dat ik gewoon die 3 kwartier had gewacht.

Vrijdag hebben we heerlijk uitgeslapen en heb ik een Thaise massage gehad! Dat is ook niet voor herhaling vatbaar. Een jong meisje misschien 17 jaar kwam mijn schouders en rug masseeren. Ik voel de vingers nog ik mijn schouderspier drukken, jeejtje dat was echt niet zachtjes.
Rond de middag zijn we naar het busstation gegaan om vanuit Chiang Rai de local bus naar Chiang Kong te pakken. De rit duurde 2 uur en koste maar 70BT. We hadden bedacht om in Chiang Khong te slapen omdat we dachten dat de grens naar Laos alleen maar s’ ochtends open was. Dit was niet het geval en dus zijn we toch de grens overgegaan.
Hallo Laos!!!
35 Dollar lichter en een mooi visum er bij gingen we de grens over. Voor Desiree was het even spannend of ze wel mee kon, want haar 100 dollar biljet was gevouwen door het hoofd en werd dus niet geacsepteerd. Gelukkig had Chantal nog zat geld mee.
Vrijdag hebben we geslapen in Heux Xai, zaterdag hebben we de slow boat gepakt richting Luang Prabang. Na 6 uur varen kwamen we aan bij het dorpje Pakbeng, hier hebben we overnacht.
Zondag zijn we verder gegaan, dit keer gelukkig met 2 boten inplaats van 1. Want rond de 150 mensen op 1 boot was toch wel erg spannend of het zou passen of niet.
Onderweg hebben we de prachtige natuur van Laos mogen bewonderen, ook hier heb ik de wereld foto’s van, maar die staan op mijn camera. Dus die krijgen jullie welt e zien als ik thuis ben ;)
Na 7 uur varen kwamen we zondag avond aan in Luang Prabang.
Na wat rond gelopen te hebben kwamen we Esther tegen, ze reist alleen en zocht ook een leuk hostel. Die eerste nacht hebben we met z’n allen in een dorm(LPQ) geslapen, ik op de kamer met de meiden en Esther op de andere kamer. Op maandag zouden we wel een 3 persoons kamer boeken.
De volgende dag konden we geen geode 3 persoons kamer vinden dus ben ik gebleven in het hostel waar we eerst zaten, maar dan op de kamer bij Esther. En zijn Chantal en Dees verhuist naar een ander hostel, 2 hostels verder op.
Zondag avond kwamen we een groepje Nederlanders tegen; Daan, Miriam en Noortje. Hun waren al een paar dagen in Luang Prabang en ze namen ons mee naar een leuk restaurantje en daarna naar Utopia en daarna hebben we nog met z’n allen gebowld. Super gezellig!
Maandag hadden we een chill dag, s ‘ avonds gingen we naar de tempel op de berg om daar de zonsondergang te bekijken.
Op dinsdag zijn we gaan zwemmen bij de grote watervallen een uurtje rijden van Luang Prabang.
Hier zijn we heengegaan met de man uit Slovenie(woont in Spanje), een man uit Italie en een vrouw uit Amerika maar woont in Thailand.
De watervallen waren super mooi en we hebben er heerlijk gezwommen. Wel was het uitkijken voor de rotsen onder water. Deze zag je natuurlijk altijd te laat. S ‘ Avonds hebben we weer een feestje gehad. Woensdag hebben we de monniken gezien als ze de straat opgaan om eten op te halen die de mensen dan geven.
Donderdag 23 okt. hebben we een mini bus geregeld en zijn rond 10 uur vertrokken naar Vang Vieng.

Dit was een intressant ritje door de Bergen, ik was zo blij dat ik mijn wagenziekte pilletje had ingenomen en allebei de bandjes om had van de Hema. In Vang Vieng aangekomen gingen we naar het hostel waar Daan, Miriam en Noortje ook zaten. Hier hebben we een 3 persoons kamer geboekt voor 3 nachten. ‘ s avonds op stap gegaan, ze hebben hier happy our, dat is een uur lang gratis wodka mixjes of alleen cola. Ik ging voor de gewone cola want de volgende dag zouden we gaan tubben!
Tubben is wel erg leuk, maar vroeger zou het vast meer feest zijn geweest. In princiepe zijn er nog maar 4 barretjes open. 3 aan het begin en eentje aan het einde. Daar zit wel een uur tubben tussen.
In de 2e bar hebben we aan modder volleyball gedaan! Dat was echt geweldig! In bar 3 hebben we heerlijk gelegen in een hangmat en toen was het al bijna half 5 en zijn we nog een uurtje gaan drijven met de rivier mee terug naar Vang Vieng. Onderweg zijn we heeeel vaak gefotografeerd door Chinesen in een kajak.

Zaterdag 25 okt.
We waren van plan om een fiets te huren naar de bleu lagoon en de grot, maar het was eigenlijk veel te warm. Dus hebben we met z’n 10en een tuktuk gehuurd. Ondertussen is de groep vergroot met 4 personen, de laatste dagen heb ik gefeest met;
Chantal, Desiree, Daan, Noortje, Miriam, Collie(USA), Mike(Engeland), Jasmine(Zwitserland) en Luke(Engeland).
Met een groepje van 8 hebben we eerst de grot verkent en daarna zijn we gaan zwemmen in de Bleu Lagoon. De grot was echt fantastic donker/ spannend/ glad, zonder gids en enig idée wat we precies deden gingen we steeds dieper. De grot was echt super groot en hoog, het was dus niet zo dat je moest kruipen maar er was geen pad dus ik liep op slippers van rots naar rots. Dat had in Europa echt nooooooit gemogen.

Zondag 26 okt.
Chantal en Desireen zijn terug gegaan naar Luang Prabang en ik ben met Mike, Luke, Jasmine en Collie mee gegaan naar Vientiane(4 uur rijden). Collie en ik hebben de stad lopend verkent.
We hadden een goed hostel gevonden in de Lonely Planet, dachten we.
Tot dat ik er achter kwam dat we bedbeestjes hadden! Op dat moment kwam de rest net terug van een drankje doen en hebben we meteen alles uit de kamers gehaald. Na veel gedoe aan de balie hebben we ons geld terug gekregen en zijn we om half 12 s’ nachts opzoek gegaan naar een ander hostel. Blijkbaar heel erg moeilijk op zondagnacht als alles om 10 uur sluit.
Na een half rondje te hebben gelopen hebben we een dorm gevonden die bedbeestjes vrij is. Nu slapen we met z’n 5en op een kamer met stapelbedden.
Ik blijf hier morgen ook nog en dan ga ik woensdag naar Nong Khai in Thailand. Daarna ga ik naar mijn vrijwilligerswerk, wat daar vlakbij zit.
Zo dat was een heeeeeel lang verhaal! Haha Ik hoop dat ik nog wat foto’s er op krijg en anders moeten jullie die maar bekijken op facebook!

Liefs uit Vientiane!!

  • 27 Oktober 2014 - 14:09

    Oma :

    Wat weer een spannend verslag je beleefd wel veel bijzondere uitstapjes

  • 27 Oktober 2014 - 19:58

    Mama:

    Hoi Natasja,
    Dat was een heel lang verslag om te lezen. Maar zeker de moeite waard.
    Leuk om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt.
    Geniet ervan en laat het goed op je inwerken.

  • 28 Oktober 2014 - 04:36

    Melvin:

    Je beleefd leuke en spannende avonturen! Succes bij je vrijwilligerswerk en nog veel plezier :)

  • 28 Oktober 2014 - 04:36

    Melvin:

    Je beleefd leuke en spannende avonturen! Succes bij je vrijwilligerswerk en nog veel plezier :)

  • 28 Oktober 2014 - 10:35

    Aileen:

    Wat een leuke dingen natas!!
    Geniet ervan :)
    Mis je hier wel hoor ;)

  • 29 Oktober 2014 - 14:33

    Grietje:

    Tjeeeee meid, wat veeeeeel letters :)
    Maar wat weer een leuk verslag en mooie foto`s. Wat is de natuur daar toch prachtig !
    Jammer dat ik niet over die vochtige warmte kan want anders zou ik er graag een kijkje willen nemen.......
    Zo te zien heb je het erg naar je zin en ontmoet allemaal leuke nieuwe mensen.
    Geniet ervan en veel succes met je vrijwilligerswerk !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Hey, Mijn naam is Natasja, ik kom uit Nijeveen (Drenthe) en woon nog thuis bij mijn ouders en broertje. Volgend jaar oktober/november/december ben ik van plan om naar Thailand te reizen. En daarom begin ik bij waarbenjij.nul een dagboek! :)

Actief sinds 15 Okt. 2013
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 9471

Voorgaande reizen:

29 September 2014 - 25 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: